måndag 4 oktober 2010

Astrid Lindgren

Ja som många andra med mig så har ni säkert läst Astrid Lindgrens många böcker

* Emil i Lönneberga
* Pippi Långstrump
* Bröderna Lejonhjärta
* Alla vi barn i Bullerbyn

Ja jag kan ju fortsätta skriva namnen på böckerna här, men jag tror nog ni
förstår vad jag menar..*ler*
Jag har både läst dom när jag var liten och numera för mina egna barn. Men när
man tänker efter lite vad dessa böcker innehåller så är de ju inte så värst barnvänliga
eller pedagogiska.

Pippi bakar pepparkakor på golvet och lyfter poliser
Emil lär Ida att svära plus en massa andra hyss
Bröderna Lejonhjärta är ganska grym i sig
Hmm Alla vi barn i Bullerbyn, finns väl kanske inget direkt
elakt i sig, nä, inte direkt vad jag kan komma på i alla fall. Ja Näcken kanske
man kan säga nåt om.
Lisabeth pillar in en ärta i näsan, Madicken hoppar från taket med paraply
Lotta på Bråkmakargatan klipper sönder sin tröja och flyttar hemifrån.

Men i vilket fall som helst, likväl så läser man dessa böckerna för sina barn,
för vi tycker i alla fall att dom är riktigt mysiga och samtidigt lite busiga. Men visst
är det många andra barnprogram idag som man gärna bojkottar på grund av dess
innehåll, fast å andra sidan så är det mer de grövsta som vi tar bort hemma hos oss.

Hur gör ni andra där ute???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar