onsdag 26 januari 2011

Misshandel

Ett riktigt tungt ämne som mina tankar går till emellanåt.
Är ju uppvuxen i ett misshandlarhem, där det var min sk mamma
som misshandlade min pappa mest men även
mig och min syster.
Många tankar och funderingar leder varje gång till en sak
VARFÖR???
Denna frågan kommer jag aldrig få ett svar på tyvärr, men det
skulle vara intressant att höra vad hon
hade för anledning rakt av att slå.
Varenda dag så fick man läsa av henne vilket humör hon
var på den dagen. Var det läge att ta hem kompisar,
nähä inte denna dagen heller,
imorgon kanske.
Råkade man säga emot henne nån gång så kunde man ge sig på
att man fick sig en örfil som hette duga.
Men misshandeln emot mig var ändå inte
värst. Den värsta biten fick pappa ta.
Om och om och om igen
dag ut och dag in
år ut och år in...
Varför gick han inte för, varför slog han inte tillbaka tänker säkert en del också.
Har även jag ställt mig den frågan många gånger.
Vet om en gång då han hade fått tag i en lägenhet och allt
varpå han berättade det vilket ledde till ännu mer
slag samt hotelser att då skulle han aldrig
mer få träffa oss barn.
Så lågt.
Han stannade.
Och tog emot.
Visst gav han igen nån gång då och då, men det blev ju bara värre de gånger
och hon slog honom sönder och samman.
Han har alltid haft märken, blåmärken, ärr, skorpor, torkat blod i ansiktet
och på armarna.
Att bara stå bredvid och se på allt som har skett har gett mig dåligt
samvete, men vad skulle jag göra?? Sa man emot henne så
åkte man ju på stryk själv.
Så otroligt många gånger man har legat i sin säng med kudden
tryckt över sina öron för att få bort de värsta ljuden.
Men visst sitter ljuden kvar, där bak i huvudet.
Ljudet av när han blev
nerputtad för trappan,
hans skrik
ljudet när han blev inslagen i
väggar
garderober
ja allt.
Mitt första barndomsminne är när jag ligger i min säng och gråter, utanför
min dörr så slår hon min pappa. Min syster sitter hos mig och
tröstar mig.
Många pratar om glada och ljusa barndomsminnen?!?!
Var finns mina??
Jo de minnen jag har som är ljusa är de somrar som vi var nere
hos gammelfarfar i Höganäs. En underbar fristad.
Där försigkom det ingen misshandel, ja
inte som jag kommer ihåg.
Bada, leka och bara vara barn.
Precis som det ska vara.
4 veckor varje sommar tills jag var 7 år.
Men resten av året, 48 veckor. Ingen som frågade något,
var det ingen som såg
som misstänkte
som undrade.
Nä inte så vitt jag vet.
Min andra fristad var mina vänners hem. Om de bara visste hur mycket det
betydde för mig att få vara hemma hos någon annan och leka.
Detta visste jag ju inte då, men idag kan jag nog misstänka
att jag njöt i massor av lugnet.
Vet ett par stycken av mina vänners familjer som jag var
riktigt avundsjuk på.
Lugnet
Inga hårda ord
Inga slag
En massa kärlek
Visst är det ju så, att det kanske inte var så när jag inte var där, det
vet jag ju inte, men jag njöt i alla fall.
Ett bra tag trodde jag att jag var adopterad, att jag hade kommit
till fel familj. Jag tillhörde grannen egentligen.
Kunde jag också ligga och drömma om emellanåt.
Pappas fristad var att få gå till jobbet varje dag. Där kunde han komma
ifrån slagen, orden och bara vara sig själv.
Men var det ingen som undrade där??
Som ifrågasatte alla hans blåmärken??
Kanske var det någon, någon som brydde sig, men berättade
pappa någonsin för någon?? Tror inte det,
tror att han var för stolt för att berätta att han blir slagen av sin fru.
Kan tänka mig att det är väldigt pinsamt att medge det
till omgivningen.
En man som blir slagen av en kvinna
gentemot
en kvinna som blir slagen av en man
Det är ju en stor skillnad här emellan när man kollar på hur samhället
ser på det hela. Det är fel oavsett vilket kön som slår,
det har ju inte med det att göra egentligen utan VARFÖR en människa
anser sig ha rätt att slå och kränka en annan människa.
Men visst finns det bra mycket mer hjälp att
få fatt i när det är en kvinna som blir slagen, vilket för
mig är helt obegripligt egentligen.
Men detta är inget som jag kan ändra på ensam utan
det måste ske en förändring ute i samhället.
Idag lever pappa i en annan stad, nja kanske samhälle kanske man skulle
kalla det istället för stad. Men han lever och mår kanonbra
vilket för mig betyder otroligt mycket.
Vad den andre människan gör idag har jag ingen om och vill inte
vet heller. Jag bröt med henne för snart 4 år sedan och
det var det bästa jag kunde göra för mig
och min lilla familj.
Att kunna leva i ett/en harmoniskt förhållande/familj
är tyvärr inte alla förunnade.
Men om du misstänker att misshandel försigkommer
TVEKA INTE!!!!!
Det kan räcka med en utsträckt hand, någon som verkligen lyssnar.

1 kommentar:

  1. Hej gumman!
    Nu är det min tur att att ha tårar i ögonen och en stor klump i halsen. Du har ju berättat en del av det här för mig innan men att läsa det så tydligt gör att det hugger till i hjärtat. Tänk vilken otroligt stark människa du är som har tagit dig ur detta med en så stark känsla av vad som är rätt och fel och med en sådan positiv syn på livet som du har!
    För att inte tala om vilken förebild du är för dina barn genom att du har gjort ett aktivt val att inte följa i din mammas spår. Något som många inte har orkat göra.

    Du är en sann inspiration och jag känner mig så lyckligt lottad över att jag kan kalla dig min vän. Du är värd allt gott i världen och jag hoppas att du är lika stolt över dig själv som vi i din närhet är.

    Stor kram Hanna

    SvaraRadera